Gymnázium Kroměříž – přidružená škola UNESCO



Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu UNESCO (United Educational, Scientific and Cultural Organization) je od svého založení centrem nových myšlenek a nápadů, které se týkají výchovy a vzdělávání k mezinárodnímu porozumění. Aby nezůstalo jenom u slov, byl v roce 1953 zahájen „Projekt sítě přidružených škol UNESCO - „UNESCO Associated Schools Project network – ASPnet“.

 Přidružené školy UNESCO byly a jsou zamýšleny jako instituce, které propagují ideály a principy UNESCO na poli výchovy a vzdělání prostřednictvím zcela konkrétních „pilotních projektů“ – projektů ekologických, lidskoprávních, multikulturních a na ochranu kulturního dědictví. K hlavním cílům patří také výchova na podporu míru a mezinárodní spolupráce prostřednictvím vzdělání.

25.září 2023 byla podepsána nová charta české sítě přidružených škol UNESCO a škola garantuje, že bude respektovat tuto chartu.

 Koordinátorem za Gymnázium Kroměříž je Mgr. Alena Ševelová a Mgr. Barbora Frgalová.


 

 Cíle sítě

 Přispívat ke kvalitě vzdělávání:

  •  učení se vědět („learning to know“)
  •  učení se konat („learning to do“)
  •  učení se být („learning to be“)
  •  učení se žít společně („learning to live together“)
  •  hrát novátorskou roli v rámci vzdělávacího systému, rozvíjet spolupráci s obdobnými školami
  •  přibližovat studentům nové celosvětové otázky a pomáhat jim budovat si znalosti o globalizaci

 Škola se zavazuje:

  • aktivně přispívat k posílení cílů a principů ustanovených zakládací listinou UNESCO a to jak ve výuce, tak s partnery školy
  • vést projekty s cílem učit studenty „žít společně“
  • rozvíjet komunikaci s přidruženými školami v zahraničí i se školami domácími

Škola úzce spolupracuje s Klubem Unesco Kroměříž a využívá v rámci projektových dnů nabídky ze sekce propagace vědy a techniky regionu, která se zaměřuje na popularizaci regionu v rámci v praxi uplatňovaných vědecko-technických poznatků.


Naše škola byla přijata do Systému přidružených škol UNESCO 24. května 2000 a od té doby se aktivně podílela na projektech, které se tematicky týkaly programových cílů UNESCO. 

Pro školní rok 2024/2025 byla vyhlášena tři hlavní témata: Mezinárodní den geodiverzity – Kutnohorské dolování a geologie kolem nás, Mezinárodní den žen a dívek ve vědě a Sport, fyzické a mentální zdraví. Tato témata nabízejí široké možnosti pro mezioborové propojení a přinášejí podněty k diskuzi o vztahu člověka k přírodě, vědě i vlastnímu zdraví.

Každý z pedagogů může k jednotlivým oblastem přistoupit originálním způsobem a začlenit je do výuky svého předmětu.

  • Mezinárodní den geodiverzity se zaměřuje na rozmanitost geologických procesů, hornin a krajiny kolem nás. V rámci tématu „Kutnohorské dolování a geologie kolem nás“ lze propojit poznatky z přírodních věd, historie regionu i dopady lidské činnosti na životní prostředí.
  • Mezinárodní den žen a dívek ve vědě nabízí prostor pro seznámení se s významnými vědkyněmi minulosti i současnosti, podporu rovnosti příležitostí a rozvoj zájmu studentek o vědecké obory.
  • Sport, fyzické a mentální zdraví zdůrazňuje význam pohybu, zdravého životního stylu a duševní pohody. Téma lze uchopit napříč předměty – od tělesné výchovy přes biologii až po psychologii či občanskou výchovu.

Věříme, že tato iniciativa podnítí kreativitu a spolupráci mezi pedagogy i studenty a přinese mnoho inspirativních a přínosných výsledků